Українська мова

Відкритий  урок  української  мови у  6  класі
Тема уроку.  «Іменник. Узагальнення  вивченого»

Мета:   повторити й поглибити знання учнів про іменник як части­ну мови, сприяти зміцненню навичок визначення морфо­логічних ознак іменників; формувати загальнопізнаваль­ні вміння знаходити іменники в текстах, визначати їх роль у реченнях;
                Розвивати зв'язне мовлення, творче і логічне мислення, образне уявлення,  пам'ять, увагу,  здібності працювати у творчих группах, парах,самостійно. 
                   Виховувати любов до природи, її краси, любов до рідної мови,    кмітливість, наполегливість та старанність у навчанні, культуру мовлення.
Тип уроку: урок  узагальнення й систематизації  вивченого
                        урок- мандрівка




Обладнання: дидактичний матеріал:  мультимедійний  супровід , мапа мандрівки, картки, фішки.

Методи і прийоми: слово вчителя, вправи, бесіда (репродуктивна, евристична), передбачення, тренування, думай/ділися думками з партнером, «Мозковий штурм», « Рефлексія».


ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент ( Слайд 1)
Добрий день діти !
Сьогодні до нас завітали гості.
Привітайтеся.
А працюватимемо ми під таким девізом:




     




ІІ. Мотивація навчання школярів.
Про що ми говорили  з вами на попередньому уроці?
(Про розділ мовознавчої науки  «Морфологією», про частини мови які в ній вивчаються)


















Мозковий  штурм( Слайд 3)

-         Сьогодні повелителька океану  частин мови – Морфологія вирішила перевірити ваші  знання, кмітливість. Щоб  відкрити таємниці про одну з частин мови, ми  здійснемо  мандрівку океаном  Морфології.
-          
-          
-         Щоб відправитись у подорож треба вам розшифрувати  цифрову схему:
-                                               10
-                         6                                      3(Це частини мови)
-          
-                                               1
-          Як називається розділ  науки  про частини мови?
-         На які групи поділяються частини мови?
-         Назвіть самостійні частини мови?
-         Службові?
-         Іменник належить до самостійних чи до службових частин мови?
-         Молодці! Ви не тільки схему розшифрували . Мозковий штурм подолали . Тепер можна і подорожувати.
-          
-         Але  подорож  у  нас  незвичайна.
-         Діти,  на  чому  здійснювали  люди  раніше  морські подорожі? ( На  кораблі, шхуні, каравелі)
Історична  довідка
( Слайд 4 )


-         Ось  такі  були  кораблі,  шхуни, каравели  тощо.
-         Якою  частиною  мови  є   ці назви?  ( Іменник).

ІІІ. Повідомлення  теми  та  мети  уроку.
Сьогодні  ми  всі  разом  попливемо  на  каравелі « Іменник »  по  океану  Морфології. А  під  час  мандрівки  ми  будемо  зупинятися  на  островках, щоб  виконати  завдання.
 (Учитель  коментує  мапу подорожі).
 Ми  згадаємо   про іменник, граматичні  ознаки, повторимо  все, що  вивчили  про цю  частину  мови. За  правильні  відповіді  та  активну  роботу ви  будете  отримувати  ось  такі  фішки,на  яких  зображено чайку, тому  що  цей  птах є супутником моряків і нам  він  допоможе!  А в  кінці  уроку  ми  підрахуємо кількість  фішок  та  виставимо  оцінки.
Отже, щасливої подорожі!    

1.     Вправа «Очікування».






         
-         На партах у вас  також є свої  каравели .
-         Зараз я пропоную висловити свої очікування, чого прагнете досягти, що дізнатись, чому навчитись? Запишіть їх на каравелах за таким зразком: « Я хочу…», « Я прагну…», « Я намагатимуся…» і. т. ін.. Наприкінці уроку, коли допливемо до берега  Досягнень, дамо відповідь на запитання: Чи досягли ми  очікуваного?»  




-         А  тепер  відкрийте  зошити, запишіть  число :
Двадцять  сьоме  листопада
 Класна                     робота
Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
ІV.  Актуалізація опорних знань учнів  .
Мандрівка  розпочинається! ( Слайд 7 )




-         Ось і  перший    острів. А  називається  він , діти, ТЕОРЕТИЧНИЙ.
-         Ми  зараз  повторимо  правила, які  ви  вивчили  на  попередніх  уроках.

Питання:
-         Що  називається  іменником?
-         На  які  питання  відповідає іменник?
-          
-         Які  ще  ознаки  іменника  ви  знаєте?(рід, число, відмінок, назва власна та загальна)
-         Чим  вступає  іменник  у  реченні?(Начастіше  головним членои речення підметом у Н.В. ,також може бути присудком, а в непрямих відмінках (крім називного) додатком -другорядним членом речення)
( Слайди 8 -13)

Фізхвилинка









-         Молодці ,діти. Отже, вперед!
V.  Повторення  та  систематизація знань  з  теми  іменник.
-         Наступний  острів  на  нашому  шляху  « Інтелектуальний »
(Слайд 14)



-Утворіть з  поданих  слів  іменники ( усно)
Морський- море;
Штормить – шторм;
Повітряна – вітер;
Хвилястий – хвиля;
Подорожувати – подорож.
- Максимально використовуючи  утворені  слова,  складіть  і  запишіть  речення  в  зошитах. (  Діти зачитують  речення, які  самі  склали.)

Учитель:
-         Діти, раптово  розпочався  шторм, який  заважає  нам  далі здійснювати  подорож. Тому  нам  треба  виконати  наступне  завдання. ( Слайд 15)








Вправа «Знайди  ключ». Робота  біля  дошки.(письмово узош.)
-         Випишіть  з  поданих  слів :
І стовпчик – назви  істот;
ІІ  стовпчик – назви  неістот.
Розподільне  письмо
Дитина, рибалка, двері, учень, одяг, рух, жінка, олівець, брат, автор, гриб, автобус
(З перших букв слів складіть слово – ключ)
Ключ. Дружба – дорога.
-         Справді, діти, дружба – це гарна риса, шляхетна, варта кожної хорошої людини. Вірний друг – то найбільший скарб. Недарма народнє прислів’я говорить: “Людина без друзів, що дерево без коріння”. Тож завжди дружіть і будьте вірними друзями. І у  дорозі  нам  потрібна  буде  дружба!!!




1.     Дослідження-пошук.
Завдання: підберіть до іменників – власних назв потрібні за значенням іменники- загальні назви. ( письмово)по групах
1) …… Хрещатик                                       6) ……”Соняшник”
2) …… Севастопіль                                  7) ……Україна
3) ……Петро                                                           8) ……Дніпро
4) ……Оксана                                             9) ……”Орбіта”
5) ……”Жигулі”                                         10) ……”Мудра дівчина”
- Що  об’єднує  ці  слова?
Це загальні  назви. Вони  пишуться  з  маленької  букви.



3.  Гра-конкурс “Хто більше?” ( слайд 18) Робота в парах
Завдання: доповніть кожну групу слів власними назвами
-         Свята: Спасівка, ….
-         Географічні поняття: Крим, ….
-          Назви художніх творів: оповідання ”Пилипко”, ….
-          Астрономічні назви: планета Марс, ….
-         Що  об’єднує  дібрані  вами  вами  слова? ( Вони  пишуться  з  великої  букви.  Це  власні  назви)


Острів  Практичний( Слайд 19)
Колективно: (письмово  біля дошки)





Самостійно:
І група Впр.193 (В.Р.)
ІІгпупа Впр 194 (Д.Р.)
ІІІ група195 (С.Р)
Резерв
Лінгвістичний баскетбол  “Одним словом” ( Слайд 20)усно (резерв)
Назвіть іменники спільного роду, що відповідають таким визначенням
-         Той (та), хто любить багато говорити. (Базіка)
-         Той (та), хто цурається фізичної, чорної роботи. (Білоручка)
-         Неслухняна дитина. (Неслух)
-         Та людина, що плаче без причини. (Плакса).
-         Та людина, що любить довго поспати. (Соня).
Поставте ці  іменники  у  множину ( усно)
ОСТРІВ  ТВОРЧИЙ ( Слайд 21- 22)
ТВОРЧА  РОБОТА  ( Робота  в  групах,  в  картках)
Учитель:  Уявіть собі. що ви стали поетами. Давайте спробуємо скласти коротенький вірш-щедрівку, який ви зможете на святого  Василя защедрувати своїм близьким:
Щоб були у нас ___________
І багаті, і веселі.
Щоб раділа __________
Нині в школу йти пора.
Щоб як музику чудову
Скрізь любили нашу ____________
Й головними на землі,
Щоб були  __________ .
Яку  частину  мови  ми  додавали? ( Іменник)
(оселі, дітвора, мову, вчителі).
Учні зачитують складений вірш-щедрівку, визначають  рід, число, відмінок.      
-          Молодці, діти! А  каравела  «Іменник»  наближається до  берега  ДОСЯГНЕНЬ. Прийшов  час  оцінити  ваші  знання, активність  на  уроці! Порахуйте  скільки  фішок  у  кожного  з  вас. Якщо  ви  отримали більше 10 фішок – оцінка  за  урок 11  балів.

Підсумок уроку:
Рефлексія
- Чи сподобалась вам подорож? Чим саме?
Давайте разом складемо з вами сенкан про океан, адже подорожувати мажна не тільки по морях , а й по океанах
Язадаватиму вам питання , а ви відповідатимете
(Що ? ) Океан
(Який?) глибокий
(Що робить?)Зачаровує , шумить
Яке враження складається від побаченого?
Ми захоплюємося величчю  океану
Океан колиска земної кулі



- Чи досягли ви очікуваних результатів? Яких саме? ( Діти зачитують свої  очікування, які  записали  на  початку  уроку та  прикріплюють  на  Берег  очікувань)
- Мені  було  дуже  цікаво з  вами  працювати.
- Ось і урок наш закінчується.

 Перед тим, як попрощатися  з  вами ми  запишемо  домашнє  завдання.
VІІ. Домашнє  завдання.
Виконай  одне  із запропонованих  завдань.
1.     Склади  розповідь - казку  про  іменник.
2.     Склади  інформаційне  ґроно про  іменник та  на  його  основі  розкажи  про  цю  частину  мови.




 Розвиток мовлення


Лист. Адреса.

Мета:  ознайомити учнів з будовою листа, правилами його написання, мовним оформленням, вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті; розвивати  мовленнєво – комунікативні вміння складати листи, зв’язне мовлення, мислення, вміння висловлювати та аргументувати свої думки; виховувати почуття людяності, доброти, чемності, бажання спілкуватися з близькими та рідними.

Хід уроку.
І. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. Ви знаєте, діти, я сьогодні прийшла до школи і була страшенно здивована. Мені вручили якийсь папірець і сказали, що це – моє. Нічого не розумію! А здогадалась… Це, певно, мені лист прийшов. А може, і не лист, а якась записка чи повідомлення. Не підписано, кому вручити. Зараз  з’ясуємо
Читаю   Дорога Марійко!
Одержала від тебе листа, щиро дякую. У мене справи йдуть добре, навчаюсь на високі бали. Продовжую відвідувати музичну школу, це мені дуже подобається. Мрію стати гарною бандуристкою. А ще займаюся в спортивній секції.
А як справи у тебе? Як навчання, дозвілля? Напиши. Буду чекати твоєї відповіді. Найкращі побажання твоїм рідним.
10 жовтня2017року.                     Твоя подруга Уляна.

То що ж це, діти? Чому ви так вирішили?
Це мені адресовано? Кому це адресовано?
А чи доводилося вам коли – небудь  писати листи?
А чи відомо вам, що листи пишуться за певними правилами? І , мабуть, не всі ви їх знаєте, не вмієте правильно оформити конверт. Напевно, і автор цього листа їх теж не знав, якщо лист так заблукав.
        Тому, діти, ми сьогодні і проведемо урок розвитку мовлення, який має назву





« Лист. Адреса» ( діти записують тему уроку в зошит)
Уважно подивіться на тему уроку і скажіть: Які завдання стоятимуть перед  нами сьогодні? Що ми повинні  знати? Уміти?
Вправа « Оратор»
 Як ви вважаєте, чи потрібно вміти писати листи, адже можна комусь зателефонувати, надіслати телеграму чи відправити лист електронною поштою? Для чого потрібні листи?
Як це вміння знадобиться вам у житті.?
А тому  сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати:
ü Що таке лист.
ü Ознайомитися з планом його написання.
ü Навчитися розрізняти значення нових слів: адрес, адреса, адресат, адресант,
ü Навчитися правильно писати лист та адресу.
ІІ. Сприйняття й засвоєння  учнями навчального матеріалу.
-         Отже, цей  урок навчить вас грамотно і правильно писати листи, допоможе розв’язати проблему у спілкуванні за допомогою листів.


    Рольова гра.
Стук у двері.
-         Можна? Дозвольте звернутися з проханням…
З’являється листоноша .
-         Будь ласка… Діти, а чи впізнали ви хто це ?
-         (листоноша ) Я дізналась, що у вас сьогодні така тема уроку, і прийшла  до вас по допомогу.
-         ( Вч.) Будь ласка, говоріть.
-         Я щодня розношу повну сумку листів. І все було гаразд. Але  одного дня конверти розірвалися і листи переплутались… і тепер я не можу   з’ясувати, в якому з них лист, а в якому просто – текст. І визначити це без вашої допомоги я ніяк не можу…
-         ( Вч.) То що, діти, допоможемо?







    Отже, таке завдання.
Уважно прослухайте два тексти і визначте, який із них лист. Свою думку доведіть.

1 текст. Скінчилась задумлива дощова погода. У грудні річки та ставки вкрилися льодом. Більшість тварин упадають у зимову сплячку. Під корінням дерев і камінням проводять зиму їжаки, хом’яки, вужі. Занурилися  в мул ставів  коропи, карасі, лини. Дні стали дуже короткими.
2 текст. Добрий день, дорога подруго Ольго!
Одержала від тебе повідомлення, дякую. Дуже рада, що в тебе все гаразд.
   У мене теж  все добре. Хочу поділитися приємною новиною. На святі осені  наш клас показував дуже гарні осінні композиції із квітів та овочів і ми посіли призове місце.
   Ось такі в мене новини. Докладніше розповім при зустрічі. Всього тобі найкращого. Будь ласка, пиши,  які в тебе новини? Як справи у  школі? До побачення.
                                                                                                                    Твоя подруга Ірина.
Що, діти, допоможете мені? ( Листоноша)
-         Так, діти, другий текст – це лист. Тож забирайте його, і несуть за адресою.
Листоноша. Дякую, діти за допомогу.
Учитель.  Учні , а чому ви  вирішили, що другий текст – лист.( бо там є звертання до подруги, запитання до неї)  
-         Давайте  згадаймо, що таке звертання і  які розділові знаки ми ставимо при звертаннях?
Складання «Асоціативного куща».
-         Які словесні асоціації виникають, коли почуєте слово «лист»?( повідомлення, новина, поздоровлення, спогади. родина)
-         Діти, а що таке лист? Може спробуємо самостійно сформулювати що таке лист?( заслухати  в – ді учнів)
А давайте порівняємо вашу відповідь  і із тлумачння  словника.
Лист – це текст, написаний у формі звертання до певної особи, групи осіб, установи, організації, підприємства.
Листи бувають:
-         Службові ( офіційні),
-         Особисті ( приватні).
А ще лист – це особливий вид творчості. Потреба в спілкуванні виникла у зв’язку з необхідністю спілкуватися на відстані.
 З давніх – давен люди спілкувалися  між собою за допомогою листів.
В наш час ми можемо спілкуватися і по телефону і по інтернету. Хоча електронна пошта схожа на розмову в реальному часі, вона позбавлена можливості жестикуляції. Для вирішення цієї проблеми в інтернеті використовують «смайлики» , які нагадують особу.
     Існують основні загальноприйняті правила листування:
-         Вчасно відповідати на листи,
-         Писати ввічливо, з повагою до адресата, адже в листі виявляється характер людини, її вихованість і грамотність.


Вправа « Редактор»
Перед вами на аркушах вірш, прочитайте його за ролями, зверніть увагу на помилки.
Писав із табора Василько:
« Нових у мене друзів стільки!
Я, мамо, добре відпочився!
І опилсинів тут наївся.
І накупався, як ніколи…
Пеши. Вітаєм Я й Мекола»
А мама так йому писала:
« Без тебе дома скучно стало…
Але тобі на користь море.
І ми зустрінемося скоро…
Ти молодець, що « відпочився»,-
Коли б ще  й грамоти навчився!»
-         Які помилки ви побачили?
-         Чи приємно було б вам одержати такого листа?
Ми з вами попрацювали, а тепер трішки відпочинемо
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Отже, зробимо підсумок.
-         Що відрізняє лист від інших текстів? ( звертання, підпис)
Але не тільки це притаманне для листів. Бо листи складають з окремих частин і пишуть за певними правилами.
    Уміння написати лист означає скласти його зміст і композицію, вибрати відповідні слова і словосполучення.
   Отже, познайомимося з будовою та планом  написання листа:
-         Що повинно бути спочатку?
План написання листа ( записати у зошитах,залишивши місце справа)
1.Початок. Звертання до особи чи групи осіб, якій пишеш лист.
2. Основна частина. Зміст листа.( Спочатку про себе, а потім ставиш запитання)
3. Підсумок. ( Побажання, прощання, дата і підпис).
А зараз давайте  з ясуємо, які словосполучення  ввічливого типу бажано вживати у листах:
ü На початку листа при звертанні та привітанні : дорогий, шановний, любий, добридень, здрастуйте, вітаю..
ü В основній частині: як здоров’я, як успіхи, вибачте за турботу…
ü У підсумку: до побачення, всього доброго, бувайте здорові, щасливо, привіт рідним, найщиріші вітання, з повагою.
   Отже, давайте зробимо підсумок.
-         Що повинно бути у листі?
-         З яких частин складається лист?

            Учитель. Ми звикли до того, що листи вiдправляють у конвертах. Та чи завжди так було?
          Давайте подумки перенесемося в iсторичне минуле... Жахлива чорна cтopiнкa...  Велика Вiтчизняна вiйна...
- Хочу окремо зупинитися на листуваннi пiд час Великої Вiтчизняноївiйни... Лунали пострiли свистiли снаряди, гримiла канонада, а листийшли з фронту, шукаючи cвoїx адресатiв. I були цi листи єдиною ниточкою, що пов'язувала рiдних.  Їx чекали тижнями, мiсяцями, але яка ж то була радiсть, коли вони надходили... А були вони особливої форми:листи-трикутники. Бо складалися трикутником i були без кoнвеpтів. Адресу писали зверху. Цe був просто номер польової пошти.
(Якщо є можливiсть, показати такий лист.)










Учитель. I тaкi листи-трикутники поспiшали на фронт, додому, несли радiсть, знаходили свoїx адресатів  I ви, дiти, не маєте права  цього забувати цих гірких cтopiнoк icтopiї нашої країни.
    Для того, щоб відправити лист у наш час, ми користуємося конвертами, які повинні правильно підписувати, а щоб правильно підписати конверта потрібно з’ясувати значення таких слів, як адресант? Адресат? Індекс?
  Давайте запишемо i запам'ятаємо цi визначення( визначення висять на дошці)
Адреса - це точна вказiвка, кому слiд вручити поштове вiдправлення (мiсце проживання особи)
Адресант: - той, хто надсилає поштове вiдправлення.
Адресат  - той, кому надсилають поштове вiдправлення.
Індекс – цифровий показник чого – небудь ( цифрове позначення кожного населеного пункту). Адресу відправника пишуть вгорі ліворуч, а одержувача – унизу праворуч.
1.      Послідовність відомостей така:
a.       Прізвище,ім’я, по батькові,
б.  вулиця, номер будинку, квартири,
в. населений пункт,
г. індекс,
е. країна ( за потреби)
Запам’ятайте! Конверт потрібно підписувати грамотно, без зайвих позначок.
ü Робота з підручником  
 - Розгляньте уважно зразок оформлення конверта, зверніть увагу на запис адреси на конверті, розділові знаки.  ( зразок висить на дошці). 
 Заповніть конверт, указавши адресу відправника та адресу одержувача. Напишіть індекс.( на  парті в учнів пусті конверти).
v Обміняйтесь конвертами і виконайте взаємоперевірку
Самостійна робота.  над листом
Вч. Ви підписали конверт, саме час написати листа . Користуючись планом, спробуйте написати листа товаришу,подрузі з яким вiдпочивали влiтку в таборi  на мopi...   Ви з ними не бачилися майже три мiсяцi…  За цей час вiдбулося багато змiн як у вас, так i в них. Ви хочете їм  про це розповiсти, щось запитати... отже, зараз працюємо над листом.
           Дiти працюють пiд супровід пісні гурту « Океану Ельзи». – « Напиши мені листа, мамо…












Перевірка виконаної роботи.( листи читають лише ті, хто сам того хоче.)
Читати чужі  листи за будь – яких обставин читати  не можна. Кожній людині гарантована таємниця листування.
          Тема листування широко представлена i в образотворчому мистецтвi. Подивiться на репродукцiї картин.
       Отже, лист написаний, конверт підписали,  залишилось тільки опустити лист в поштову скриньку.
 Мабуть, вам буде цікавим дізнатися про те, як виникла перша поштова скринька і який вигляд вона мала? Про це створено багато легенд, одну з них я вам і пропоную послухати.
   Колись давно команда португальського мореплавця Бартоломео Колумба потрапили в шторм біля берегів Південної Америки. Один із офіцерів написав про  всі їхні  негаразди листа, помістив його до свого черевика, якого повісив на дерево недалеко від берега.
Через рік тут висадився інший мореплавець , знайшов листа, прочитав і поставив капличку на місці загибелі своїх співвітчизників. Пізніше тут виросло селище. Іще довго черевик моряка   правив за поштову скриньку. Те знамените дерево росте й досі. А біля нього – пам’ятник  поштовій скриньці у формі черевика.
Підсумок урок


Вправа «Мiкрофон»
-         Чи потрібні вам знання, які одержали на уроці?
-         Де ви будете їх використовувати?
-          
Пам'ятайте, любі учні , що жодне СМС повідомлення, жодна телефонна розмова не замiнить теплоти листа. Бо в них - часточка вашої душi. I ми, мами, бабусi, завжди на них чекаємо.
Тож пишіть їx, не скупiться на добро…  I хай листи цi будуть щирими, добрими, бажаними, теплими...




Домашнє завдання:
Послухайте уривок із вірша « Пишіть листи» У ньому прозвучить ваше домашнє завдання.В словах української мови
Є музика, ласка й привіт,
І гордість, і сила любові,
І слави дзвінкий заповіт.

Ти , хлопчику, виріс, і в школі
Писати вже вивчився ти…
Скрізь друзів у тебе доволі –
Пиши українські листи!

Хай лине в міста і на села –
Де люд український наш є,
Неначе пташина весела,
В листах рідне слово твоє.
Коли ж твої  друзі і рідні
Всі мешкають у селі твоїм,
 До мене напиши, і привітно
На лист я тобі відповім.
Завдання. Напиши мені листа. Дякую за увагу.

Запорожцi пишуть листа турецькому султановi
(Худ. l. Репiн, 1880-1891)







Нестандартний урок
з української мови
для учнів 8класу




Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про звертання, вставні слова, словосполучення, удосконалювати вміння виділяти їх у реченнях інтонацією і розділовими знаками; розвивати творчі вміння складати синтаксичні конструкції зі вставними реченнями, звертаннями та використовувати їх в усному та писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти розвиткові мовної й мовленнєвої особистості восьмикласників; виховувати почуття поваги і шани до рідного слова, українських традицій.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Обладнання: рівневі картки, комп’ютерна програма, мультимедійна презентація.
                                      Хід уроку
І. Організаційний момент.








ІІ. Оголошення теми, мети уроку.
      Сьогодні ми попрацюємо над узагальненням знань про звертання, вставні слова, словосполучення і речення, удосконалимо навички виділення їх у реченні розділовими знаками, інтонаційно.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.















Бесіда за запитаннями:











































Теоретичний матеріал ми пригадали, тепер закріпимо свої знання на практиці.


ІV. Узагальнення та систематизація знань.
     Для активної роботи на уроці ми об’єднаємось у 3 групи, які на трьох етапах уроку виконуватимуть по черзі завдання за комп’ютером, працюватимуть з картками, з вчителем і мультимедійною дошкою.
І етап.
1 група учнів працює   над тестовими завданнями:








1.Позначте твердження, яке є правильним:
а) У реченні звертання виконує синтаксичну роль підмета.
б) У реченні звертання виконує синтаксичну роль додатка.
    в) Звертання ніколи не буває членом речення.
   г) Звертання може бути будь-яким членом речення.
2. Знайти речення, у якому звертання стоїть на початку.
А) Ти зійди на гору, брате, і поглянь на схід: стали світлими наші хати і просторий світ.
 Б) О ліро пушкінська, на світ увесь брини про зорі щастя.
 В) Ми зберегли тебе, вкраїнська мово, щоб лютий ворог не поранив.
      Г) Добридень, тату мій і далі неосяжні, прийміть любов мою й тепло пісень моїх.
3. Знайти речення, у якому звертання стоїть у кінці.
А) Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов.
   Б) Кобзарю, знаєш, нелегка епоха оцей двадцятий невгамовний вік.
   В) Гей рицарю жадібний, стережись.
   Г) Я сирота з Вільшаної, сирота, бабусю!
4. Знайти речення зі вставним словом.
   А) Дівчина не намагалася заплутувати слідів, вона вкидала всі листи до тої самої скриньки, а коли й не до тої самої, то принаймні в тому самому поштовому відділенні, що значилося під цифрою сім.
  Б)
 Тепер, щоправда, довкола було досить голо і сумно.
  В)
 І враз, неждано і чудно для ранку, сплеснули мідні звуки оркестру.
  Г)
 У неволі тяжко, хоча й волі, сказать по правді, не було.
5. Яке вставне слово вживається для вказівки на джерело повідомлення.
А) Отже;    Б) по-перше;   В) по-моєму;    Г) між іншим.
6. Знайти речення, у яких вставні слова виражають упевненість.
   А) Безумовно, ти хоч не феномен, але спритний чоловік.
    Б) Мені тепер відкрилися, нарешті, що людина створена для любові, для кохання, для зачарованості й захопленості.
    В) Живу, як знаєте, я на хуторі, якраз на узліссі
     Г) Увечері, справді, пішов  дощ.
Робота з картками
 2 група  учнів працює з картками. 








                                      Картка 1
Переписати, вставляючи пропущені букви. Пояснити вживання розділових знаків.
Попер..ду прослалось в..рсти чотири, а можливо, п’ять. А це ж далеко, верст, мабу..ь, із п’ять. Виявля..т..ся, ще можу я радіть, радіть, радіти! Якби мій дід у плахту вбрався, то, мабуть, бабою назвався. В дідовій хаті і я, нівроку, ріс, як дубок, на людському мороку. Виявилось, можна з меншими втратами дійти до мети.
                                        Картка 2
Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначити  в реченнях звертання. В останньому реченні підкреслити члени речення.
Будь ти співаче як Божа пшениця! Пісня твоя – золотеє зерно! Гуркочи у долю мою світе хвилями прадавнього Дніпра. Життя нам усміхається братове! О як вам пані личить капелюх! Добридень вам мій друже добрий! Андрію той сніг і мене підкорив радіючи гостю обійми відкрив. О так собі у старовиннім стилі пишу я брате вірші на дозвіллі.

1 учень працює біля дошки над завданням









1.     Поставити подані іменні словосполучення у формі кличного відмінка.
-         Перевірка виконаної роботи біля дошки.
ІІ етап.             
1 група працює з картками.  


                                 
                                                 Картка 5
1.            Познач висловлювання зі вставними реченнями (розділові знаки опущено).
А) Такий вчинок як ми знаємо дозволив собі гетьман Павло Полуботок що кинув в обличчя Петрові І гнівні слова правди.
Б) Поет Климовський за припущеннями вчених здобув освіту в якійсь київській школі.
2. Постав розділові знаки.
Майже ті самі слова читає Петро І а історики довели що він справді читав трактат Харківського козака у своєму палаці і за припущеннями вчених наказує заслати зухвалого козака подалі від людських очей кудись в глушину.
3.         Підкреслити вставне речення, постав розділові знаки.
Та в цей час на майдан вилітає вершник легенда стверджує що то був Іван Іскра він привозить універсал Богдана Хмельницького.

3група
                                                   Картка 6
1.           Познач висловлювання зі вставними реченнями (розділові знаки опущено).
А) За документальними свідченнями того часу Семен Климовський не вигадана а реальна особа.
Б) Колишній козак Харківського полку це відомо з реєстрових книг заснував на Харківщині село.
2. Постав розділові знаки.
Очевидно на той час а було це після 1724 року поет ще не мав багато літ бо за підрахунками дослідників він дожив майже до кінця ХVІІІ століття.
3. Підкресли вставне речення, постав розділові знаки.
„Українська Сафо” так звали Марусю Чурай у ХІХ столітті реальніша за багатьох реальних людей із нашої історії.
2 група працює над тестовими завданнями

1.   Позначте речення з поширеними звертаннями:   
А) Душа твоя мені до болю близька, наш святославний, милий Новгород.
 Б) Земле! Силу для співу позич.
 В) Вас пам'ятаю, ясени, як проводжали у дорогу.
 Г) Люблю тебе - і небо входить в дім, блакитним словом колискову творить.
          Ґ) Заспіваю твоє ім'я, твоє тихе ім'я вишневе ...
2. Своє ставлення до повідомлюваного мовець виражає за допомогою:
А)Однорідних членів речення;
 Б) вставних слів, словосполучень і речень;
 В)звертань;
 Г)
 відокремлених членів речення.
3. Вставні слова по-перше, нарешті, з одного боку, між іншим, отже, власне кажучи виражають:
    А)Впевненість або невпевненість;
    Б)емоції мовця;
    В) порядок викладу думок та зв'язок їх між собою;
             Г) джерело повідомлення.
        4. Укажіть речення зі вставними конструкціями.
     А) Жінки, навпаки, судили Якова і разом своїх чоловіків.
      Б) Рідна хата, як водиться, старшому братові досталась.
      В) В ім'я миру і злагоди народів кожний із нас не пошкодує віддати всі найкращі сили своєї душі.
       Г) Маємо жити не хлібом єдиним.
        5. Позначте правильне твердження.
      А) Світе ясний, світе мій прекрасний, хочу я у пісні повсякчасно лиш для тебе жити, не вмирать.
У цьому реченні є поширене звертання світе ясний.
     Б) Душа моя убогая, чого марно плачеш?
           Складне речення, звертання немає.
      В) Земле моя, я сходив тебе вздовж і впоперек.
У цьому реченні є непоширене звертання земле.
               Г) Плавай, плавай, лебедонько, по синьому морю.
У реченні є непоширене звертання лебедонько.
6.     У  якому прикладі є вставне речення?
А) Ось і день проминув, зник і вечір погожий.
Б) Ой піду я степом, лугом, заспіваю - може, доля й відгукнеться в темнім гаю.
В) Духмяно пахли бур'яни, як пахнуть тільки в серпні.
Г) І ось від вітру постійне забігання (ніби знав той вітер, де мені іти) спішуся з ящиком в руці до валу.

Робота в парах
        4 учні складають діалог, використовуючи звертання, вставні слова.

Робота в групах (1група)
На мультимедійній дошці слайд із завданням:
1. Вставте пропущені букви та розділові знаки:
Взагалі це мабу..ь неле...ко весь час пр...ймати  гостей  вести з ними ро...мови про літ...ратуру про написані кни...ки про народну м...д...цину, а багат...х і виручати з біди пр...гощати ...казати б травами, бо ж більшість все таки пр...ходить за порадою за помч...ю.  Пр...міром  кава у вигляді гомеопатичного пр...парату може бути прописана від бе...сон..я бджолина отрута од набряку, хоч як відомо у в...ликих дозах кава ві...гонить сон, а вжален..я бджоли викликає набряк. (Є.Колодійчук)

2група Творче конструювання.    




-         Учні зачитують діалог.
(перевірка завдання на картках).
Скоромовка. В сіренької горлички гуркотливе горлечко.
ІІІ етап
3 група працює  над такими тестовими завданнями:
1.     Позначте речення зі вставними конструкціями.
         А) У дубині вечеряли дятли, наїдаючись, видно, на зиму.
          Б) У таких болях ішли дні, місяці і, нарешті, роки.
         В) Маю я святе синівське право, з матір'ю побуть на самоті.
         Г) Для нас у ріднім краї навіть дим солодкий та коханий.
     2.    Укажіть правильні варіанти синтаксичного аналізу речення.
         А) Пробач мені, пісне, непрохані сльози!
   Речення просте, спонукальне, окличне, односкладне, неозначено-особове, поширене, повне.
         Б) Алхіміки, відомо всім, віками шукали філософський камінь.
Речення просте, розповідне, неокличне, стверджувальне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене вставними словами.
          В) Буває, іноді дивлюся, дивуюся дивом.
Речення розповідне, просте, односкладне, поширене, повне, неускладнене.
           Г) Справді, острівець наш був схожий на розкрилений легкий вітрильник.
Речення розповідне, неокличне, стверджувальне, двоскладне, поширене, повне, ускладнене вставним словом справді, яке виражає впевненість.
Г) А може, ви знаєте, що мені сниться, як в полі хвилюється яра пшениця?
Ґ) Сонце сліпило мені очі, а ноги над стежкою, здавалося, не йшли, а плили.
Робота з картками(резерв)
                                Картка 1
     Запишіть речення. Підкресліть всі члени речення. Зробіть синтаксичний розбір речень.
Ішла гроза зухвала, безумовно, в собі відчувши бушування сил. Звісна річ, усім тяжка розлука з тим, що називається життя.
                                     Картка 2
Запишіть речення. Підкресліть всі члени речення. Зробіть синтаксичний розбір речень.
Орфей, до речі, також був фракієць, можливо, дак, але, можливо, й гет.
Пробачте, вибачайте, не маю я права в театр моїх мрій вас, читачу, вести.
                                        Картка 3
Запишіть речення. Підкресліть всі члени речення. Зробіть синтаксичний розбір речень.
Я відстав, можливо, на століття, видно, вдачу маю вже таку.
Я хотів би, наприклад, як Екзюпері, просто не повернутись з польоту.
                                            Картка 4
Спишіть речення, підкресліть усі члени речення. Зробіть синтаксичний розбір. Доберіть синоніми до вставного слова і запишіть у дужках після речення.
На мою думку, делікатність має сенс до певної межі: далі вона стає слабохарактерністю, безхребетністю. Ти, мабуть, у світі нічого не боїшся.
                           Картка 5
Спишіть речення, підкресліть усі члени речення. Зробіть синтаксичний розбір. Доберіть синоніми до вставного слова і запишіть у дужках після речення.
Дерева, видно, звалені були недавно.  Безперечно, вам усе тут знайоме...
                                        Картка 6
Спишіть речення, підкресліть усі члени речення. Зробіть синтаксичний розбір. Доберіть синоніми до вставного слова і запишіть у дужках після речення.
Звісно, я міг би написати цілу повість життя, але цей шлях дуже далеко завів би.
Мабуть, таке ж небо в космосі – чорне, непривітне.

1 група працює із вчителем і мультимедійною дошкою.
Робота біля дошки      1 учень виконує  завдання:
Зробити синтаксичний розбір речення.
На жаль, не здійснились гетьманські надії, розвіялись в зраді й брехні.
V.


















            Метод «Продовж речення»
*        На   сьогоднішньому уроці ми вивчали  …
*в     Звертання це …
*       Поширені звертання це…
*В     Вставні слова  у реченні виступають …
         На     уроці    найбільше мені сподобалось …

















1 коментар:



  1. Термін дії карантину продовжено до 2 ЛЮТОГО! Продовжуйте наповнювати блог!

    ВідповістиВидалити